Nord-Jylland  2003

Sommeren 2003 blev min start på campinglivet – den første tur gik til Rømø sammen med min søn Christian, det var planen at vi sku’ blive i det Sønderjyske en uges tid – men ungdommen har travlt og en hel uge uden CounterStrike MTV og kammerater var for meget for den unge mand, så vi returnerede efter 3 dage – men vi fik da set det meste af Rømø – ikke at jeg ikke kender øen, nogle af mine bedste barndomsminder stammer her fra – men som sagt efter 3 dage og besøg på Kommandørgården og Vesterhavs centeret retur til Ebeltoft.

Rømø Skyde Range

Komandørgården

Planen var herefter at køre til Nordjylland – Limfjorden rundt via Marguerit ruten – og første stop på turen blev Sølyst Camping Nibe – dejligt vejr, lidt blæsende – jeg lå lige ned til fjorden og vinden går jo som bekendt friskt over Limfjordens vande, så min parasol for heden og overlevede ikke turen. Da jeg sku’ starte næste formiddag var bilens batteri tomt ! ! ? ? det var mindre end et år gammelt ?

– læren af det blev denne at man ikke ska’ købe billige batterier og så køre rundt med en køletaske i bilen, det viste sig senere at 3 af cellerne var faldet sammen !  – efter starthjælp fra Falck fortsatte jeg næste dag vestpå langs fjorden ud mod Agger over broen og op til Aggersborg for at se den gammel vikingeborg – man ka’ stadig se voldene og få en fornemmelse af dens størrelse – så langt så godt – men bilen ville ikke starte ! heldigvis går det opad til borgen – så jeg spændet Campen af og skubbede bilen ud på vejen og ned af bakken, og fik den startet og spændt for igen– der var nogle Svenskere som måbede ganske meget - "de er skøre de Svenskere" – belært af denne erfaring besluttede jeg mig for at fortsætte frem til min næste destination : Limfjords Camping & Vandland her blev jeg efter check ind skubbet i gang igen af nogle venlige Nordmænd – heja Norge –

Historiske højdevande
Spøttrup Borg

Opstilling og opkald til Falck som slæbte bilen til et lokalt værksted - jeg belavede  mig på at det nok ville ta’ et par dage, og det holdt stik.

Efter igen slavisk at ha’ fulgt blomstervejen et stykke tid, besluttede jeg mig for at forlade den nu og da, når den slog for store sving efter attraktioner som ikke havde min interesse – men ruten er bestemt smuk og er absolut en go’ ide.

Efter min nye frigjorthed fortsatte jeg mod Klitmøller efter en lille sejltur over fjorden fra Thyborøn til Agger – hvis man er heldig kan man nær Agger se sæler sole sig på en sandtange – jeg var ikke heldig !. Vel ankommet til Klitmøller camping sidst på eftermiddagen og et hurtigt aftens måltid, jeg er endnu ikke helt fortroligt med mit lille gasblus, det blev vist nok til pølser med købt kartoffelsalat – gik jeg en tur ned til havet, og selv om kysterne ud til Kattegat er dejlige er man først rigtig ved hav herude vestpå hvor der er højt til himlen og horisonten ser ud til at fortsætte uendeligt.

Riddersalen på Spøttrup
AggerBorg

Næste dag fortsatte jeg nordpå og ville faktisk til Skagen, men jeg gad simpelthen ikke – der var stegende hedt, omkring de 28 grader – og jeg ku’ næsten høre absorberkøletasken arbejde på fuldtryk bag i bilen – man ka’ ikke høre en absorberkøletaske den er fuldstændig lydløs, just for info. Jeg slog et smut omkring Løkken for at få lidt koldt og for at se på strandlivet – der var nok af det – og fortsatte derefter nordpå til Hirtshals Camping hvor jeg ville blive et par dage.

Pladsen ligger lige op af Bunkermuseet og Hirtshals Fyr som også fik et grundigt kik – resten af tiden gik med at dase, læse og stranden. To dage efter ’’ on the road again ’’ ville til Skagen – jeg havde læst at man fra Tannisby  kunne køre på stranden op til Kandestederne, men jeg måtte ret hurtigt gi' op – små vandløb fra klitten forhindrede videre kørsel medmindre man var virkelig friskfyragtig, hvilket jeg ikke er i min ferie. Frokosten bestod af pragtfulde fiskefrikadeller og krabbeklør alt sammen købt hos en fiskehandler som ligger på vejen ud til Tannisby Strand – mums !.

Bunkermuseet i Hirtshals
Hirtshals Fyrtårn Udsigt fra Bullbjerg

Skagen er selvfølgelig et besøg vær – ok – der er tykt af turister og overfyldte campingpladser men hvis man befinder sig i det Nordjydske – ’’ et must ’’ . Jeg besluttede mig for at køre lidt sydpå igen til Bunken Camping, men noget gik galt, jeg fandt det ikke men til gengæld Råbjerg Mile Camping, som jeg varmt ka’ anbefale med dens runde form og mange hække alle pladser er  faktisk sin egen enklave. Hold da helt k… hvor var det varmt – jeg var ude på Milen, og hvis det er varmt husk at få vand med det føles som Sahara –  så en ældre Tysker som virkeligt havde det dårligt han blev båret ned.

Bullbjerg
Pakhuse på Skagen Havn

Med CombiCampen stående på pladsen besøgte jeg dagen efter Grenen og Skagen havn – fisk igen, ål ! ! for at det ik’ska’ være løvn – de blev spist omkrig 20 tiden i skyggen sammen med koldt guld og kold lokal snaps – jeg ka’ ikke huske mærket – gad vide hvorfor ?. Efter endnu en dag og besøg i Gammel Skagen, besluttede jeg mig for at køre hjem næste dag – jeg havde " våde drømme " om min overdække terrasse hjemme i Ebeltoft og hængekøjen – sommer er godt - men en uge med

temperaturer mellem 27 og 30 grader er lige i overkanten for en vel isoleret herre som mig til at leve på feltfod – så hjemad – over Hals og ned langs østkysten, over gud ved hvor mange vejbump - sikker gode for hastigheden gennem småbyerne, men lidt af en plage med teltvognen bagefter.

Skagen havns Lystbådehavn
Skagens Gren Gammel Skagen
Jeg har kørt meget af Marguerit Ruten - også mere end her omtalt og ka’ kun anbefale at købe bogen – den nævner mange seværdigheder og er absolut en god investering, den vil også være i bagagen næste år når pløkker og gasblus bliver stuvet ind i bil og hænger.