Camping 2005

Billedgallerier
Nord-Fyn
Nibe

1.dag 04/08

Turen til Nord Als forløb uden problemer - inden jeg kørte afleverede jeg min nøgle til naboen med bud om at checke mit HFI relæ hvis det sku' gi' torden - og godt det samme jeg var ikke mere end 10 min kørsel fra Ebeltoft da torden og lynild samt regn og hagl ramte mig og mit lille optog - faktisk så slemt at vejene uden for Hornslet var hvide af hagl - du danske sommer . . . . - Vel ankommet til Nord Als til Augusgtenhoff Camping fandt jeg mig en hjørne plads med udsigt over vandet lidt i læ af en hæk og et større tysk vogntog hvor jeg i skrivende stund sidder og med høje forventninger om at mine sparrips blir en større kulinarisk oplevelse. På vej gennem Nordborg fik jeg øje på Danfoss Universet en større bygning ikke til at overse - det blir' nok mit udflugtsmål i morgen. Nå, spareribsene begynder at lugte indbydende og maven rumler faretruende så jeg stopper for i dag.

Camping Flyvesandet

Flyvesandets strand

2. dag 05/08

Min første nat under teltdugen var som altid urolig - for mange nye lyde – og morgenstunden bød på bulder brag og regnen trommende på taget, solsejlet klarede presset og efter godt en time stilnede det af så et lynhurtigt besøg på toilettet ku’ gennemføres. Efter morgenmaden besluttede jeg mig for en tur syd for grænsen for at tanke op til resten af ferien – kørte hele turen i silende regn - den eneste adspredelse turen hjem langs Flensborg Fjord – efter lidt forskelligt indkøb og frokost – returnerede jeg til pladsen – og den havde bestemt ændret sig, jeg var nu omgivet af telte og biler børn og passende tilbehør og værst af alt et party telt midt i det hele så aftenen byder sikkert på larm og tænders gnidsel. Jeg er ikke så begejstret for pladsen – så hvis teltet bliver tørt i morgen pakker jeg sammen og kører nordpå, jeg har en ide om at køre langs Vesterhavet og op til fjorden – men vi for se, vejrudsigten lyder på byger og blæst, sidste sommers varme var måske lidt af en plage, men for folk i telt er regn, byger og blæst nu lidt af en prøvelse

3. dag 06/08

Min aften og nat blev som forventet, guitarmusik og fællesang – min første indskydelse var enten hellig eller spejder- den med hellig holdt ikke længe, der var for lidt ’’ nærmere gud til dig og deraf følgende hysterisk munterhed, men lyd af bægerklang - de sang ganske pænt, alt fra Shubidua, Kim Larsen, Simon og Garfunkle samt lidt Sebastian – NB. jeg ku’ mere af teksten end de kunne, hvilket er ret så irriterende når man ligger og prøver på at falde i søvn.  Morgenen forblev tør og jeg fik pakket ned med planer om en tur op langs vestkysten – men – NB. - tøserne var hverken spejder eller hellige men en flok unge skolelære som var på ø lejr hvor de sku’ lave vagtplaner – de var skide søde og da jeg pakkede sammen flyttede de straks over hvor jeg havde ligget under megen morskab og tak til mig for at flytte – >>jeg var glad for at ku’ gør så meget for så få<< – ha! – men de var som sagt rigtig dejlige og jeg var skide sur over at mit Canon lå i værdiboksen inde i CombiCampen – man burde være yngre. Ikke fem km fra campingpladsen misforstod jeg min GPS og den beregnede en ny rute – så langt så godt – men – når den gør det er denne ikke sammenfaldende med den omhyggelige rute jeg havde lavet aftenen forinden og denne’ ville køre mig op til Vejle og så tværs over til Ribe og derfra nordpå, med tanke på vejrudsigt og min tro på ’’ skæbnen ’’ besluttede jeg mig for at køre over Lillebælt videre til camping Flyvesandet hvor jeg i skrivende stund sidder i mit fortelt – det’ er et bøvl at stille op ene mand i blæst, men besværet vær når det først er gjort – jeg har 100m. til Kattegat og udsigt over samme - så blæsende, nogle få byger men dejligt.

Odensen Lufthavn

Apron Odense Lufthavn

4. dag 07/08

Blæsten blev ved, så hele natten ruskede og larmede teltvognen som bare pokker – vejrudsigten truede med mere regn, og især blæst, så jeg blev nødt til at stormsikre mit fortelt, og jeg satte mit læsejl op langs med den åbne del af teltvognen, for at få mere læ inde i forteltet - >>så komme hvad der komme vil<<. Efter sådan at ha’ knoklet, trængte jeg til lidt adspredelse og bilen trængte til benzin – GPS’en fandt en tank 5 km borte så af sted – tanken var lukket, så mit bedste bud på en tank var på vej ind mod Odense, hvilket holdt stik, i udkanten af byen fik jeg tanket og stillet min sult. Jeg havde ingen planer for seværdigheder men kom forbi et lufthavns skilt og – tja – hvorfor ikke? af sted til Beldringe. Odense Lufthavn er hurtig overset og terminalen var lukket men! Havnekontoret var åbent – så jeg hilste på og – joh jeg måtte gerne ta’ billeder og blev også budt på kaffe når jeg var færdig – flinke folk – jeg fik en god snak med manden på havnen, han var nu ikke havnemand men brandmand, og marktjeneste – de sparer hvor de ka’ lige som alle andre – så efter kaffen og en snak med AFIS-manden beså jeg TWR og tog nogle billeder ud over feltet.  >> Rundt med kajakken<< og hjem igen til en Søndags Jyllandspost, ville om aftenen for første gang på turen prøve mit lille TV – baksede lidt rundt med antenne og brugsanvisning og fik da også komakassen til at virke – så var Tv-avisen hjemme og en film til at slutte dagen af med.

Herregården Hoffmannsgave

Kartoffelmuseet på Hoffmannsgave

5. dag 08/08

Endelig en stille nat – det blev til en stille morgen med de daglige sysler. Jeg havde læst noget om en park – Hoffmannsgave Park – og jeg ku’ godt bruge lidt motion – så af sted jeg for – parken samt to små ’’ museer ’’ det ene var kartoffelmuseet det andet en udstilling af tegninger og skitser til kirkelig brug, altertavler og måske blyindfattede ruder af en dame som engang har beboet slottet, jeg har glemt navnet. Her og nu, efter frokost indtaget i teltvognen, tror jeg at avislæsning – måske en øl  på stranden ville gøre godt – mens det endnu er tørvejr, der kommer regn ingen tvivl om det, himlen grå af Altostratus som har afløst Cirostratus med halo og hele molevitten.

6. dag 09/08

Fyns Hoved er dagens mål – tja’ hvad ska’ jeg sige – så har jeg da set det. Men på vej derop efter først at ha’ været en tur gennem Odense – den GPS . .  !!! – nå men jeg passerede et byskilt med Fyns mest kendte by – det er ikke Odense, Bogense eller boghvedegrød – but you know – der’ hvor der er penge i lortet – Snave !!! jeg tog en tur til Snave – jeg havde ikke forventet det vilde, men selv for Fyn var det tamt – der er ingenting udover 5 huse og et landbrug og vejen ender blindt – Polle? ham’ så jeg ikke skyggen af. Næste mål blev Kerteminde hvor jeg engang har været med folkeskolen – jeg havde en ide om et lille romantisk fiskerleje men ak – der var sommerhuse overalt, og på havnesiden en ren masteskov ligesom i så mange andre Danske havnebyer – nå pyt – jeg ville ha’ en makrel til grillen – men det er ikke noget man bare gør i Kerteminde – det var noget med at der holdt en vogn foran Kvickly som solgte fisk – hvilket holdt stik, men den var lukket – jeg købte en frokost bolle for derefter at forlade byen og finde et rart sted langs kysten at indta’ den, som tænkt så gjort. Vejen fortsatte langs med kysten til Nyborg jeg ku’se storebælts-  broen og ville ha’ et billede, men ikke alle veje føre til  . . . . jeg drejede af lidt før byen og kom forbi Tremmely på vej ud – GPS’en fik besked om at finde Flyvesandet igen – det er jo det den ka’, GPS’en – først et stykke på motorvej for derefter via afkørsel 50 til Odense C – det tog 25min. at komme gennem byen og alle dens lyskryds – men OK, jeg fik set byen og GPS’en førte mig sikkert igennem, men sikken en tur. Ingen fisk til grillen men kalvelever indkøbt i Otterup sammen med et glas syltede hvidløg i chili – mums.

>> Polle's Fødeby <<

Kerteminde Lystbådehavn

7. dag 10/08

Blev vækket af blæst og regn, for pokker da en larm, jeg havde planlagt at sove lidt længe til omkring kl. 10 – men nej, umuligt at sove i den larm, blæsevejr er lidt af en prøve i teltvogn. Jeg tror jeg tar’ en slapper og for læst en bog. Null’ - jeg gider ikke mere blæst og regn, efter morgenmaden og TTV pakkede jeg sammen og kørte hjem til Ebeltoft

8. dag 17/08

Den opmærksomme læser har måske bemærket at der er sket et hop i tiden – yeps’ – jeg har holdt en pause hjemme – min storebror er flyttet og havde brug for lidt hjælp – men jeg har også ventet på bedre vejr, hvilket både krystalkuglen og de skriftkloge – Meteorologer – nu mener burde være på trapperne – vi har højtryk, men et meget langt og bølget frontsystem nærer sig ude vest fra, så rigtigt højtryksvejr bliver’ det dog næppe til – men fuldt af håb, optimisme og mit evige gåpåmod er jeg kørt nordpå til Sølyst camping ved Nibe – jeg har været her før og lå også den’ gang lige ned til Limfjorden – så her sider jeg nu med en kold øl efter at ha’ sat fortelt og hele molevitten op og venter på at grillen bliver varm og klar til mine lammekoteletter – det er blevet overskyet men det blæser ikke nævneværdigt, så lad os se hvad morgendagen bringer.

Aggersundbroen

Solnedgang på Sølystcamping Nibe

9. dag 18/08

Det er en overskyet morgen, men der er lovet opklaring i løbet af formiddagen – jeg har planlagt en tur til Rold skov og har pakket rygsækken og vandrestøvlerne ind i Corsaen. Men - jeg når ikke til Rold, jeg køre en tur langs Fjorden og glemmer at dreje fra og videre til Rold, og forsætter min tur ud i det blå – til Løgstør, til broen over Aggersund og fortsætter nordpå mod Svinkløv og Klim – inden jeg når så langt for jeg øje på et skilt – Svinklovene – og en nærmest flisebelagt vej med - to rækker - ganske som andre veje anlagt af Herrefolket under 2.WW og disse går da også ud til et fæstningsanlæg og en pragtfuld panorama over kysten og havet – flinke folk disse Germanere. Videre til Svinkløv og Slettestrand med det gamle hejseværk på stranden til at trække fiskerbåde op af vandet. Jeg køre rundt på må og få og ender i Hvalpsund – tar’ færgen over til Salling – her er godt nok dejligt – kommer tilfældigt forbi en Contryclub med golf og hele pibetøjet – inden jeg krydser Sallingsundbron til Mors – tiden flyr’ når man hygger sig og det er blevet lidt sent, og jeg er lidt ’’ lost ’’ – et blik på en infotavle fortæller mig at jeg nok ska’ til at vende snuden hjem hvis aftensmaden ikke ska’ bli’ til natmad. For at spare tid tar’ jeg færgen fra Feggesund til Amtoft – herfra er det ikke så langt til Fjerritslev videre til Aggersund broen og hjem til Nibe – go’ tur på omkring 200km. den sidste halvdel i solskin, ligesom resten af aftenen.

Færgen Sallingsund

Aggersundbroen

10. dag 19/08

Det var den tur til Rold – tar’ af sted kl. 10 og går små 10 km i Rebild bakker – hvis dette er bakker så ved jeg ikke hvad Mols bjerge er – nå pyt jeg trængte til at røre mig. Jeg har fået nye naboer en flok yngre Hollændere, kom i går - fylder en del, og larmer endnu mere. Forblev’ resten af dagen hjemme, læste og hang’ ud.

11. dag 20/08

Det bliver en varm og solrig dag, ganske som lovet – har læst en bog færdig efter morgenmaden og overværet den Nederlandske nedpakning – de er skiftet ud med et ældre dansk ægtepar i en stor autocamper – så lige nu ligger jeg i Dansker koloni, stille og roligt. Jeg har ingen planer for dagen måske bliver’ jeg hjemme og hænger ud.

12. dag 21/08

Det blev til en dag på pladsen kun lige afbrudt af en lille tur ud i det blå – fik øje på en redningshelikopter en s61’er – i lav højde og ud over fjorden, det så næsten ud som om den var på en mission – jeg har så tit set en s61’er, så jeg fortsatte ned til Klitgårds fiskerleje som viste sig at være et sommerhus område – nede på en p-plads ku’ jeg se en lille forsamling af surfere som sammen med en motorcykelbetjent stod og fulgte s61’eren – og på forespørgsel fik jeg fortalt at det drejede sig om en jolle uden mand i – om de fandt ham ved jeg ikke, men ikke så længe efter afbrød den og fløj retur til Ålborg – EKYT – og jeg mødte en ambulance med udrykning på min vej hjem - Efter et besøg hos Nibe Caravan center hvor jeg købte en skammel til brug som fodskammel – uha! de har mange fine ting – og en gang ben hos Alta – dem fra Jensens – de var lidt af en oplevelse hmmm. … blev det faktisk en rigtig dejlig dag og aften.

Rebil-Bakker

Løgstør - Torv

13. dag 22/08

Planen var en tur ned til Madum Sø og Langmose – der sku’ være en dejlig sti rundt om hele søn og ligeledes rundt om mosen – men Vesterhavet drager – så vi for se. Vesterhavet drog – og da jeg på min færd kom i nærheden af tre campingpladser som jeg har liggende på GPS’en besluttede jeg mig lige for at checke dem ud – alle pladser så fine ud på Internettet – lige ned til vandet med udsigt over samme – men ingen af dem holdt ’’ vand ’’, så de er hermed strøget af listen – det ska’ hertil bemærkes at jeg stiller nogle mod hinanden divergerende krav : helst ned til vand med udsigt og læ, det ka’ næsten ikke lade sig gøre – og da slet ikke ude vestpå. Jeg kom også forbi Vejlerne og nok landets smukkeste fugleudkig’ lavet så det næsten falder sammen med landskabet, hertil en lille udstilling om området og fuglenes biotop. Hjemme igen 1830 med kylling spareribs indkøbt i Hvalpsund – lige efter færgen - jeg elsker at sejle frem og tilbage over fjorden – her til en rest købe kartoffelsalat som lige fik en gang ekstra løg og en skefuld god sennep plus et par tomater – ’’det er æt så ring endda’’.

14. dag 23/08

Efter morgenmaden kørte jeg en tur nordpå, jeg ville lige checke Klim camping – det er en 5 stjernet og efter at ha’ set den, ganske som formodet, ikke noget for mig – endte ude ved Thorup strand, hvor man stadig trækker bådene op på stranden med slæbeværk, der faldt lidt finregn og lyset var ikke til billeder så 180 grader og hen til et lille hus hvor man ku’ købe fisk – her faldt jeg i klørene på en gammel fisker – jow da, han havde fisk både fersk og røget og priserne var speget fandt jeg ud af, 120 kr. for en bakke fiskefileter ca. 800g. – det vil a et gi’ og je har kun 50 kr. hva’ ka a få for dem ? – do ka’ få 2 makreller lige halet op a havet for 2 timer sinn – den’ var bare kringeling med mig – så nu står jeg med to makreller som jeg ska’ ha’ gjort i stand – om på fiskerensepladsen og skære i fileter og så vil jeg råæde’ grillet makrel i aften – >> fisk !  et så ring endda!<<. På hjemturen faldt min vej forbi en af de få bevarede danske kalkbrænder ovne – den blev efter nogle få genvordigheder fotograferet – jeg var rendt tør for strøm, men havde ekstra i bilen – og det var så den dag – lidt afhængig af vejret vender jeg nok snuden hjemad i morgen, her til morgen observerede jeg nogle optårnede Altocumulus som er forvarsel på tordenvejr - jeg ikke er den store fan af tordenvejr under åben himmel.

Fugleudkig' v. Vejlerne

Museet for Religiøs kunst - Lemvig

15. dag 24/08

Torden vejret udeblev, men et gammel tropisk lavtryk med tilhørende fronter, regn og blæsevejr er på vej og vil i løbet af dagen ramme Jylland – så jeg pakker ned når teltet er tørt og sætter kurs mod Ebeltoft.

Det var så den Sommerferie – anderledes end sidste sommer som bød på megen varme og næsten ingen regn – det’ var til tider også hårdt, men hellere det end regn og blæst – som teltligger er det lidt af en prøvelse – nu har jeg så prøvet det hele, og jeg er ikke sikker på at jeg er den fødte ’’campist’’ – det har uden tvivl sin charme – jeg har nu vinteren til at beslutte, om jeg vil forblive campist, eller forvandle mig til ’’charterrist’’.