Camping 2008

Rømø
Als

Mariager d. 25. juni

Så oprandt dagen for min første tur med campingvogn – en Burstner Fun 350N - så er det' på plads. Grunden til anskaffelsen af denne var den katastrofale sommer 2007 hvor jeg kun fik en uge på Samsø i blæst og regn – nå men af sted det gik, det burde ikke volde de store problemer at finde Mariager – adressen sad i GPS’en og alt forløb efter planen indtil Randers hvor jeg sku’ krydse byen – det gik galt, jeg kom ind i en forkert svingbane og kunne ikke komme over i den rigtige – jeg havde en motorcykelbetjent på siden - så jeg fortsatte i den bane jeg nu var i, hvilket resulterede i at jeg var på vej til Hadsund men pyt alle veje fører til Mariager og GPS’en fandt da også vej – jeg ka’ her fortælle at byen har mange brolagte gader og de er ikke alle lige brede men frem kom jeg. Lykken står den kække bi’, eller også er det kun mig – fik en fin plads lige ned til fjorden og ingen problemer med at stille op – min nye DWT lounge fik jeg også rejst uden de vilde problemer, jeg er allerede nu glad for det’, med lidt mere øvelse ka’ jeg selv stille op på ca. 10-15 minutter – har lidt problemer med min digitale antenne DVB-T men jeg tror jeg har løsningen, det ser jeg på i morgen – hvis vejret holder tar’ jeg en tur op til Lille Vildmose.

Dag 2 d. 26. juni

Vejret holdt – overskyet med lette byger som klarede op og forsvandt henad' 10 tiden – så af sted til Lille Vildmosecenteret, over Hadsund og videre ud til Øster Hurup og lidt længere nordpå og bingo! – centeret en pæn moderne bygning holdt i sort træ og zink som passer godt ind i landskabet – det koster 60 kr. at komme ind – jeg kom lige til en ny start på en film om området hvor man får en forklaring på hvordan mosen er opstået, og en oversigt over dyrelivet, rigtigt godt lavet og i en vældig flot biograf – videre frem til en udstilling om Vildmosen her i plancher med interaktivt islæt - man ska’ læse en del – en lille spændende ting var et tårn, hvor der var plads til 4 personer og en skærm som viste en flyvetur med en havørn – det minder mere om en tur i en F16 – man for vind i ansigtet og det hele bevæger sig når der ændres retning, alt sammen med lyd fra en stor subwoofer – ganske morsomt – efter en tur i det udendørs udsigtstårn, besluttede jeg mig for at køre en tur ud  i mosen og fortsatte ud af en grusvej - men gav op da GPS’en viste at vejen endte ved en lille sø og jeg derfor måtte returnere samme vej – så tilbage til centeret og frem med madpakken – frikadeller med kold kartoffelsalat indkøbt i Mariager Super-Brugsen.

Dag 3 d. 27 juni

Dagen blev som forventet – regn fra tidlig morgen og til op af formiddagen, den lovede opklaring udeblev men trods alt kun lette byger – jeg blev hjemme og fik et kig på mit digitale fjernsyn, eller mangel på samme – troede først det var antennekabelet men fandt ud af at det måtte hænge sammen med den seneste Windows update – slettede installationen af programmet og da det ikke virkede gendannede jeg computeren til før updaten – fik hele møllen installeret sammen med den downloadende software – ny version til Vista med nye drivere – og satte dyret til at søge på kanaler – den fandt hvad den før havde fundet – det burde den også, jeg ka’ se sendetårnet fra forteltet ! – men denne gang var signalet bare helt i top og ’’ øv'røvka ’’ jeg ka’ igen se fjernsyn. Kørte en tur til Hobro for lige at se hvordan den ser ud – den er ganske normal for en dansk provinsby så ingen slinger i valsen her – på hjemvejen købe jeg en portion færdiglavet – dovenskab – kartoffelsalat som jeg vil nyde sammen med et par marinerede spareribs – efter tv og den faste toilet rutine til køjs – jeg har sovet fremragende alle tre nætter – i morgen pakker jeg sammen og returnerer til Ebeltoft, jeg ska’ på weekendvagt – alt i alt en positiv oplevelse, pladsen er absolut et besøg værd – alt fungere og helhedsindtrykket er rigtigt godt – nok ikke sidste gang jeg kommer her.

Dag 4 28. juni

Det forblev tørt, så jeg fik pakket forteltet ned i tør tilstand – selve hjemturen forløb uden problemer,  jeg kørte ikke gennem Randers – lørdag omkring frokost! den er sikker stopfuld af mennesker og biler på indkøb – jeg fortsatte mod Hobro og kørte ved første givne lejlighed på E45 og af igen ved Randers, resten er lige ud af landevejen – så i skrivende stund sidder jeg på havnekontoret på Aarhus Lufthavn og håber på at SK7582 fra Pafos på Cypern kommer til tiden - kl. 0155  - den havde slot på ca. 20 min ud herfra men det burde den kunne indhente – man har lov at håbe – alt i alt en god start på sæson 2008.

Rømø                                                                                                            Til Top

Dag 1 d. 06.08.2008

Så startede den rigtige sommerferie, jeg havde pakket vognen dagen før og manglede lige at fylde køleskabet – og så lige sengetøj – og så lige – og så lige - - - -- men af sted kom jeg da – planen var at køre til Sydals, men på vej derned fik jeg lyst til min første plan, nemlig at køre til Rømø – så jeg drejede fra E45 ved exit 65 og fortsatte af vej 25, den går faktisk lige direkte til Rømø. Velankommet – på de sidste dampe i tanken – fik jeg tanket op og fortsatte til Komandørgårdens camping – men jeg brød mig ikke om pladsen og stod nu med to valgmuligheder: Lakolk eller Rømø Familiecamping – familien vandt, jeg har før besøgt Lakolk og her er normalt ikke til at komme frem for mennesker – man står i kø til alt, ikke lige mig – familie camping havde rigeligt med plads, jeg kender den, jeg var her med Junior i 2000 på min første tur som Campist – Vejret er ikke noget at skrive hjem om og i morgen skulle der kommer mere regn og blæst – jeg har ikke sat mit fortelt op, selv om jeg savner det – jeg bliver kun et par dage til jeg har set øen og fortsætter så turen, har ikke helt bestemt hvorhen .

Dag 2 d. 07.08.2008

Jeg var lidt tidlig oppe og derfor også tidlig færdig med morgenmad – sad og læste nyheder på nettet – jeg har frit internet – da jeg hørte lyden af jagerfly F16 fra Skrydstrup og der gik ikke længe før lyden af maskinkanoner gav genlyd over pladsen – fat i kameraet og af sted jeg for’- op til skydeområdet lidt længere nordpå end campingpladsen – jeg var ikke den eneste, udkigspunktet var fyldt med mennesker, samt en ’’ herre ’’ fra hjemmeværnet som fortalte vidt og bredt om hvad der foregik samt hans fortræffelige evner med en 40mm kanon, samme ’’herre’’ havde også været på Kalle Mærsk hede og havde også her oplevet lidt af hvert – jo jo . . . . .  nå men efter at ha’ overværet et par anflyvninger og laserangreb på de opstillede mål overlod jeg fagligheden til søndagskrigeren. Ikke langt fra skydeområdet ligger en af DMI’s vejrradar – og da der ikke var skilte med bliv væk forbudt osv. Aflagde jeg denne et besøg, den ligger lige op af en gammel redningsstation – typisk for vestkysten et lille hus med grønne porte og med et par dannebrog på kryds – til samme hus var der en skurvogn – gøglervognen – og der holdt en bil parkeret og der kom en gammel dame ud og hilste på, det bliver’ nok benyttet som et slags sommerhus. Selve radaren står på et ca. 10 m. højt stillads med selve radaren inde i en dome beskyttet for vejr og vind samt et lille skur med teknikken måske ikke det vilde men så har man da også set det – længere ude kunne jeg også se en lynpejler . Efter en tur på stranden ved Lakolk fortsatte jeg over dæmningen og syd på – fik øje på et lille hus på en lille høj og et skilt med museum – der var placeret to vindmøller ved siden af og inde i huset var en udstilling med plancher og billeder om afvanding af det store marsk arealer – fint nok. Lidt længere ude af samme vej ligger Ballum sluse som også var et besøg værd – spiste min frokost her, en bolle med varmrøget laks indkøbt i Havnebys Røgeri - fin forretning  - det ska’ lige nævnes at temperaturen sneg sig op på 28 c. og luftfugtigheden har nok været over 80% - samme aften fik vi bulder og brag samt regn som oversvømmede hele campingpladsen – Skanderborg Festivalen fik samme tur – efter endt frokost og til mit held havde jeg en fugtigheds serviet i bilen, mine fingere og underarm var indsmurt i olie fra laksen – videre syd på til  Højer Sluse, har været her før men den er stadig interessant og fra diget har man en super udsigt over det inddæmmede areal, får og selvfølelig Vadehavet  - fik tanket min drikkedunk op og efter en is returnerede jeg til Rømø – som sagt druknede aftenen i tordenbyger.

3. Dag d. 08.08.2008

Dagen startede med et bad hvor jeg måtte tørre mig i et viskestykke – mit håndklæde hængte selvfølgelig til ’tørre’ ude på vognen og indeholdt nok 100 L. vand – så en tur til Skærbæk efter håndklæder og derpå en tur til Brøns Camping, jeg manglede en kost til vognen og forteltet, nu burde jeg kunne klare mig igen. Herfra fortsatte jeg mod Ribe og kom forbi et skilt med henvisning til endnu en sluse - Kammerslusen – fik her fyldt drikkedunken og fortsatte over sluse broen og videre Nordpå mod Esbjerg – vejen går lige op af diget og man får virkelig et indtryk af dettes udstrækning - nåede efter et stykke tid frem til Konge Åens udløb i Vadehavet – NB. Der ligger adskillige små huse – hytter – langs med diget ned til afvandingskanaler og Konge Åen – her bliver’ sikkert fanget en masse ål og man driver sikkert også jagt på gæs og ænder. Jeg var nu nord for Ribe og kørte igen sydpå igennem byen og i en rundkørsel et skilt med: Vikinger Center - er man viking eller ej ? – så efter at ha’ betalt 75 kr. for at komme ind, hyggede jeg mig her en times tid og fik taget en håndfuld billeder  - Centeret er beboet og fyldt med arbejdende værksteder – man ka’ købe deres produkter  i  butikken, hvor man også køber billetter – det slog mig som lidt af et kuriosum at alle indbyggerne var tyske på nær et par få danske og engelske, men alle så ud til at hygge sig. Tilbage på pladsen besluttede jeg mig for at stille forteltet op – jeg blir’ weekenden over og kører videre på Mandag - jeg har ikke helt besluttet hvorhen.

4. Dag d. 09.08.2008

Det er dejligt med fortelt – jeg prøvede i går aftes at lave mad ude på min medbragte induktionskogeplade – var lidt spændt på om den trak for mange ampere men det går fint når man hurtig skruer ned til 3 cirka det halve af dens formåen – den trækker her ca. 4,5 ampere. Den stod på fyldt skinke culotte med Parma skinke og grønsager samt en slat øl – slet ikke værst. Dagen står på blæst og få byger – skråt over for mig er der opstillet en stor gammel vogn med tilhørende fortelt – det bliver beboet af 4 unge tyskere med tilhørende damer – men det interessante er de mooncars  eller kitecars som holder udenfor på en stor trailer – disse bliver brugt til strandræs, og da jeg ikke havde andre planer kørte jeg til sydspidsen af Rømø til Sønderstrand som bliver brugt til dette formål. Jeg var heldig der blev afholdt nogle mesterskaber i strandsejlads og der var mødt rigtig mange sejlere og tilskuer op – det var faktisk rigtigt sjovt at se på – og der er godt nok skub på når de lige får vinden ind agten for tværs - eller sååen. Det blev ikke til mere den dag – hjemlig hygge i emhættens skær.

5. Dag d. 10.08.2008

Stille regnvåd dag, det blev ikke til det vilde – fik købt lidt ind og pakket lidt sammen så jeg er klar til at køre i morgen – håber det bliver en god morgen uden byger så jeg lige får teltet tørt inden jeg pakker det sammen – den står på fisk både til frokost og til aften, jeg var på havnen og har købt et stykke varmrøget laks samt en torskefile – 145 kr. – lidt dyrt men dejligt.

Als                                                                                                             Til Top

6. Dag d.11.08.2008

Af sted til Als – kørte sydpå langs diget mod Højer hvorefter jeg slog GPS’en til – målet er Drejby på Sydals – det blev en varm køretur lige indtil 2 min før pladsen hvor himlen åbnede sluserne – kørte ind i checkin båsen, låste bilen og løb hen til en trind smilende herre – han var ikke pladsfatter, men pølsemanden – fik udpeget Informationen og kunne her konstatere at den ikke åbnede for checkin før kl. 1400 klokken var 1225 – det var i mellemtiden blevet tørvejr så jeg tog et kig på pladsen og fandt da også en dejlig plads med udsigt over vandet – tilbage ved Infoen fik jeg øje på en rød telefon i et skab, fik kontakt med en dame som lovede at sende en mand ud – han kom efter 5 min og vi var klar – fortalte at jeg havde fundet en plads, men nej kunne ikke ligge der! – det var kun for telte og autocampers ! ! – fandt et andet lovende sted, men her skulle jeg være ude efter 3 dage – så sagde jeg pænt farvel og kørte til Nordals til Augustenhoof  Camping – jeg har været her før og vidste at jeg næsten kunne være sikker på en udsigts plads, hvilket holdt stik – 2 min før ankomst byger som vedblev under opstilling, men det hele kom op og campisten blev drivvåd, men her kommer dagens gode nyhed – pladsen har nyindrettede familie baderum og det koster ikke noget at benytte dem – varmt vand koster, men fair nok for der kommer virkelig vand ud af de brusere – så efter et varmt bad og tørt tøj var jeg næsten menneskelig  igen, men det begynder at knibe med tøjet jeg må ha’ vasket og der er desværre ikke mulighed på pladsen.

Dag 7 d. 12.08.2008

Har fundet en løsning på vaskeproblemet som var mangel på ’’ yndebaus ’’ – kørte en tur til Nordborg og her’ har de en stor Netto som sælger disse personlige beklædningsgenstande til meget fornuftig pris så ’’ øvrøvka ’’ - fik gjort nogle andre indkøb – jeg ska’ ha’ svinemørbrad til aftensmad – og fik ved samme lejlighed konstateret at Kvickly har alt hvad hjertet ka’ begære. Efter frokost læste jeg en bog færdig og sidder nu og kigger ud over Lillebælt hvor der lige sejler et af miljøstyrelsens skibe forbi – det ligner noget i den stil – så vi hygger, men nu må regnen godt holde op, det er for fanden da sommer, man bliver’ sgu’ depri af at sidde og hænge i forteltet og her på pladsen har jeg desværre ikke internet så jeg må nøjes med at se OL-2008 på min bærbare, hvilket da også fungerer udmærket, go’ kvalitet og programmet fandt uden besvær 20 stationer, nogle er dublanter de ligger bare på nogle andre frekvenser, men det blir’ til omkring  ca. 10 brugbare stationer. Jeg har planer om at krydse grænsen og køre et smut ned for at se Dannevirke, men det kræver lidt godt vejr så jeg håber på det bedste – men depri er måske ik’ så ringe endda, man kunne også besøge Danfoss univers det var måske noget til en regnfuldt dag.

Dag 8 d. 13.08.2008

Dagen oprandt med byge skyer 4/8 – og ellers dejlig blå himmel - og så noget meget lyst og varmt noget, jeg mener at ha’ hørt om det – de gamle kalder det for solen. Jeg ska’ ud af min vogn så jeg tar’ en kigger på Als. Kørte lidt rundt på må og få og endte selvfølgelig ude ved Sønderborg Lufthavn – er man en fagklapper eller hva’ – der var ikke det vilde at se på og jeg ku’ ikke finde havnekontoret, men der stod da en Engelsk Hytte ude foran den ene af pavillonerne – kørte rundt igen og endte nær Broager med et skilt : Kruså 23 km. thja ! hvorfor ikke, jeg tog en tur over grænsen og købte lidt til næsen – hjemme på pladsen fik jeg spist en sen frokost, 1530 – efter stop i Nordby for indkøb af lidt forskelligt – så jeg ska’ ha’ kylling i aften – færdig stegt fra delikatessen – nogle gange er genveje bedre end de brolagte.

Dag 9 d. 14.08.2008

Tidligt oppe – det blir’ en vane – så ’’fedede’’ mig rigtigt i baderummet, fik studset skæget og et dejligt varmt bad – skønt!  Himlen ser fornuftig ud 3/8 store Cumulus – men de har tabt en lille byge og vejrudsigten lover mere af samme skuffe, men med opklaring hen af dagen. Udsigten holdt – jeg kørte lidt rundt, og ende ude ved kysten på nordvest Als i Hardeshøj – her går der en færge til Ballebro turen koster 45 kr. dejlig overfart i strid blæst – der røg støttepermanenten. Kørte videre til Aabenrå og et smut ned om skudehavnen, her har man virkelig gjort noget ud af tingene med flotte flisearbejder og en meget særpræget pavillon og en stor menneske skabt sandstrand – ham fotografen sku’ lige ha’ den rette vinkel og gik ned af en støbt nedgang til flydekajen – og var 2 mm. fra at stå på hovedet, jeg gled i noget ’’noget’’ men undgik at falde i vandet eller værre, at knalde hovedet i betonkanten ’’shit happens’’. Fortsatte nord ud af byen og besluttede mig lige for at checke Kelstrup strand Camping ud, den burde ligge lige om hjørnet - lige og lige var måske lidt optimistisk, man er næsten i Haderslev før man drejer fra – må men fremme fik jeg lov til at ta’ en tur rundt på pladsen og den er ganske dejlig, nok et besøg værd. Klokken var blevet 1615 så snuden hjemad til restkylling i Mornaysauce med majs og et skud persille – det var faktisk rigtigt godt sammen med et glas køligt Chardonnay.

Dag 10 d. 15.08.2008

Det tegner til at bli’ en dejlig dag 3/8 små Cumulus, frisk vind og hvide sejl på Lillebælt, måske sku’ man starte en ny bog og blot sidde og nyde udsigten. Tog dog senere til Fyns hav for måske at få nogle gode billeder men der var ret trist – fortsatte til Mommark til en lidt forfalden men mere malerisk havn end Fyns hav – igen hurtig overset så rundt med kajakken – men men, på vej derfra blev jeg vinket ind til siden af Politiet – ’’ om jeg havde drukket i dag ? ’’ intet stærkere end kaffe ’’om man havde et kørekort ? ’’ jo jo ’’ det er lidt gammelt og flosset du burde få lavet et nyt hos borgerservice ! ’’ det lovede jeg, og blev så bedt om ’’ ha’ en go’ dag og køre forsigtigt ’’ hvilket ikke er noget problem, jeg kører efter udsagn fra min søn – som en’ med blød hat. Efter denne oplevelse forsatte jeg sydpå og endte med at krydse ’’ Kedde X broen ’’ ved Sønderborg, videre Nordpå langs kysten på Jyllands siden og endte til sidst i Ballebro hvor færgen gå over til Hardeshøj herfra er der ca. 9 km hjem til pladsen. Mine køreture bør fremover planlægges lidt mere, det bliver’ til for lidt så frem med ’’ Det levende Danmarks kort ’’ og se hvad jeg finder. Turen til Dannevirke er udsat, jeg har hverken pas, forsikrings papirer eller sygesikringsbevis og som sagt ’’ shit happens ’’.

Dag 11 d. 16.08.2008

Skulle bare ind til Nordborg og handle, men kørte forkert og befandt mig pludselig på vej sydud af byen – pyt! jeg fortsatte til Kegnæs – jeg har endnu ikke været på Sydals, så jeg forsatte forbi pladsen i Drejby og videre over den lille tange eller dæmning som forbinder Kegnæs med resten af Als – jeg var ved at løbe tør for fuel, men der må da være en tankstation – det var der ikke, men den røde lampe var ikke begyndt at lyse og så burde der iflg. Audi være 50 km. tilbage – her er pænt men det er hurtigt overset så jeg var tilbage ved udgangspunktet – dæmningen – her står et fyrtårn og der var ikke lukket men henvisning til en parkeringsplads – så hvorfor ikke?. Lige ved siden af fyret har DMI en automatstation og den er godt udstyret – faktisk det samme udstyr som jeg selv ka’ prale med på Lufthavnen – mødte en gammel gut – nej han kendte ikke synop stationsnummeret han var radioamatør og med i den samme happening som folkene hjemme på campingpladsen, så vi fik en lille snak, han mente godt jeg kunne banke på og få et kig ind i observationstårnet – og det fik jeg – vagten her kendte heller ikke stationsnummeret det hele kørte automatisk og var ikke del af hans arbejdsområde men jeg fik et kig i hans kikkert og det er altså en af dem der sparker røv – tog et billede af stedet og kørte videre for at finde en tankstation og fik dunket op inden - retur til pladsen og den sædvanlige sene frokost – røget torskerogn.

Dag 12 d. 17.08.2008

Jeg har sovet uroligt i nat, måtte op og sidde og glo på Olympiske lege, men lige meget hjalp det – så mon ikke det er på tide at rykke teltpælene og vende kajakken, jeg har nok så småt set det der er at se på Als – der er heldigvis dejligt vejr her til morgen så lige nu sidder jeg i forteltet og venter på at dette bliver’ tørt – der er ingen stress, jeg må køre når jeg er færdig – pladsen har god atmosfære og ting som fri baderum samt fri rampe til søsætning af små skibe på trailer er med til at skabe den – her er en del Tyske fastliggere men de plejer jo at være flinke og omgængelige - det eneste minus er selvfølgelig at man ska’ krydse Als for at komme til fastlandet med mindre man da tar’ færgen til Ballebro – de daglige fornødenheder har Nordborg til fulde – så jeg ka’ kun anbefale pladsen. Det bliver’ godt at komme tilbage til Ebeltoft igen ’’ ude godt, hjemme bedst ’’ hjem til hængekøjen og til filmkanalerne på parabolen og til et fuldt udrustet køkken- det vil ingen ende ta’. Turen hjem forløb uden problemer, men en del andre havde problemer, jeg mindes ikke at ha’ set så mange holde i nødsporet, men det var også blevet varmt – jeg og den gamle Audi havde ingen problemer – den blir’ ikke nævneværdig varm selv med campingvogn – godt gammelt kram.

Sommeren 2008 - altså min sommerferie - blev næsten en kopi af sidste års og den var ikke noget at råbe hurra for - regn og blæst blev næsten et '' mantra '' igen i år - at den ikke føltes helt mislykket  skyldes uden tvivl campingvognen i stedet for teltvognen, ikke at det ikke larmer når det regner men der er alligevel en anden ro, jeg sover  bedre, man ka' bedre holde sine ting tørre og det' at man ikke hele tiden ska' pakke sine ting sammen, de står på - ligger - på faste pladser, det bare er dejligt, så byttet var ikke helt omsonst - men det er helt sikkert at godt vejr med kun få regn dage gør livet meget lettere som campist - vognen kræver lidt mere kørselsmæssigt, man skærer ikke lige svinget eller chikanerne men det blir' nok vane med tiden.

det blir' ikke til mere - jeg er flad - så jeg hygger mig hjemme, her er også rart og jeg har et par ting jeg ska' ha' lavet - så depri? - null og en prut.