Bro-Turen 2000

Temaet for sommerferien var: ' vi vil bro her til lands' , så vi tog en tur over alle de største broer vi har her i landet, det blev til ca. 900 km i sol og byger - 'du Danske sommer vi elsker dig'.
Klik her. . Turen startede d. 1. Aug med en af Mols-linien's hurtigfærger fra Ebeltoft til Odden, hvilket var en positiv oplevelse man mærker faktisk ikke søen. (Du kan få mere at vide om færgen ved at klikke på den.)
Næste mål var Helsingør, så vi måtte ombord på endnu en færge for at komme over Isefjord til Hundested og videre langs nordkysten af Sjælland, gennem Liseleje, Rågeleje, Gilleleje og Hornbæk for at slutte på Kronborg med dis og finregn, men der er meget at se på borgen så glemt var det lidt triste vejr. Vi endt på Helsingør Vandrehjem, en pragtfuld gammel villa lige ned til Øresund og tæt på et Teknisk Museum . Indgang over voldgraven til Kronborg
Gamle Ørn med en flyvefærdig unge .. Riddersalen
Næste morgen, efter et pragtfuldt morgenmåltid, gik turen videre med færge fra Helsingør til Helsingborg og sydpå ned gennem Sverige, som stort set ligner Danmark. Vi gjorde ikke ophold hos 'broderfolket' men fortsatte støt ned til  Malmø og 'bron'. Jeg ku' ikke dy mig og gjorde stop for at fotografere men den svenske 'polisen' var på pletten og fik gennet mig bort  -  men lidt fik jeg.
sund.gif (963 byte)

sundbro2.jpg (50787 byte)

sundbro3.jpg (71419 byte)

Det er en flot bro, og turen over højbroen var ren fornøjelse, pragtfuld udsigt, turen under Øresund gennem tunnelen er en lidt speciel oplevelse men sjovt var det og vi forsatte på E21 sønden om København og syd på ned mod Vordingborg hvor vi sku' checke ind på vandrehjemmet før kl. 17.  Corsa'en havde fået en spand havre så vi havde go' tid til at se os om.   Vi fik øje på Storstrøms broen og besluttede os for at besøge Falster, der var noget med et Middelaldercentrum  som sku' være et besøg værd, - det` var det.

Vi ankom netop til starten på en Ridder-turnering, og det var rigtige heste og det var rigtige riddere  -  der blev gået til sagen med ildhu og megen råben og hujen både fra publikum og deltagerne , jov' der var smæk for skillingen.

Efter en god nats søvn på Vordingborg Vandrehjem, begav vi os ud på den sidste del at turen, vi kørte op til Korsør og begav os ud på Storebælts Broen, efter adskillige stop på naturens vegne og stop hos Mc'D naturligvis.

Der lå den så, badet i sol, men med en enkelt bygesky 'CB' i det fjerne og den er flot -- den er bare så flot -- Storebælts-broen

Storebælt set fra Fyn ..
Kontroltårnet ved Storebælts-broen ..
Ovenover ka' man se den radar som holder øje med skibstrafikken, og hvorfra man ka' gribe ind hvis et skib holder en forkert kurs, og risikere at kollidere med en af bropillerne. Skibene blir' ikke skudt i sænk som i goe' gamle dage fra Kronborg - de får et praj via VHF-radio og får udstukket en ny kurs så kollision undgås.  Efter et lille ophold - den gamle sku' fotografere igen - gik turen over Fyn og Fyn var fin den dag, men det blev øse-plaske-regnbygevejr inden vi nåede Lillebælts Broen - så jeg har desværre ingen billeder fra den.

Efter en afstikker omkring Vejle - vi sku' ha' tøsen på toget til Herning,  men det kørte fra os - så efter en tur omkring Herning ankom Bette-ørn og den Gamle igen til Ebeltoft - den Gamle var godt nok træt, og ku' gå i seng - vel at mærke sin egen goe' gamle himmelseng.

NB. hvis man interessere sig for Danske broer ka' man finde dem her